bangga

by 10:25 0 comments
terjumpa fb seseorang yang membuahkan rasa kagum dan iri hati atas gigihnya beliau mencari ilmu, mendapat ajaran langsung dari murabbi, mursyid, ulamak-ulamak. 

antara yang menarik perhatian :
Satu malam , saya dengan beberapa teman dipanggil unutk berkumpul oleh Ustaz. Beliau mahu memberi wasiat dan pesanan kerana keesokan hari beliau kan pulang ke tempat pengajin beliau di Dar al-Mustafa, Yaman. Penuh debaran malam tu. Antara pesanan dari 5 pesanan, saya cuma mahu tekan di sini ialah tempat belajar. 
Menurut beliau ; Guru kami Habib Ali Zainul Abidin Abd Rahman al-Jufri memberi nasihat ; antara faktor keberkatan dalam menuntut ilmu adalah seseorang itu rasa bangga dan pandang tinggi dengan tempat pengajiannya. Selalu kita dengar perbualan ; Kamu beljar mana sekarang ? .. Jwbnya , saya belajar di univ biasa ja (segan bukan tawadhuk) .

Saya kecewa dan saya selalu cuba memperbetulkan persepsi sebahagian teman . Ada teman yang kadang2 bila berlaku bebrapa masalah selalu kita menghala segala tuduhan ; Universiti ja Islam tapi teruk. Napa Universiti ? Universiti lemah ? Kenapa pulak universiti yang lemah. Sebenarnya kamu yang lemah . Tidak mampu memahami peranan dan keberadaan kamu di institusi pengajian dalam gedung ilmu. Pondok ka universiti ka kolej ka or whatever . Kamu perlu merasai sebahagian untuk membawa misi dan visi melahirkan Ulul albab.
kita jangan salahkan tempat dan situasi kita. & di situ kita jadikan diri soleh wa musleh.
I am proud to be part of UiTM!

anizhdh

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment