Sopan Santun di Jalan Raya

by 10:16 0 comments
Assalamualaikum wbt.



Bercakap perihal orang Malaysia di jalan raya ni. ramai yang hilang sopan-santunnya di jalan raya. daripada seorang yang tolerable, kalau di atas jalan raya tiba-tiba jadi seorang yag panas baran dan tak sabar. saya dengar ustaz di tv al-hijrah, beliau kata, "cuba tengok perangai kita di jalan raya. pon sana, pon sini. ......." ustaz tak banyak hurai, jadi saya pun dah tak ingat.

maksudnya memang hilang sikap bertoleransi tu. orang salah sikit, kita dah marah-marah. orang laju kita marah. orang slow, kita marah. orang masuk simpang, marah. orang nak keluar simpang marah. macam-macam kan nak marah. cuba kita bayang, kalaulah semua orang bagus-bagus di jalan raya, insyaAllah tak bisingnya jalan raya tu. takdelah sape2 nak marah. takde lah yang nak hilang mood.

mulut ni kadang-kadang tak berenti mengata kereta tu gini gini. motor tu gini gini. ingat balik, kita nak ikut sape? kita nak ikut sedap mulut kita ke nak ikut cara Nabi ni? agak-agak Nabi suka ke kita marah-marah kat orang. takut kadang-kadang benda remeh macam ni, tulah jalan syaitan nak cucuk kita kan. perlahan-perlahan kita pun masuk perangkap. sedaplah menggoreng ayat. bicara kita ni dah menunjukkan akhlak kita. :)

yang saya perasan bila kita berada dalam kereta, tak perlu nak memandang rendah pada kereta yang buruk atau motosikal. analogi begitu. maksud kalau kita berada di tempat yang tinggi, jangan merasa bangga. tu bukan kita punya. bila kita rasa kita bangga, kita dah takkan nampak salah kita. kot kot lah potong line orang ke. tapi mesti kita nampak yang masalah orang dulu. tu lah masalah besarrr. huhu

bila kita dalam perjalanan, mata kita tak boleh liar. kalau liar melilau, akan terpandanglah benda-benda yang tak sepatutnya. contoh kalau perempuan lalu naik motor, lelaki jangan lah tengok dari jauh sampai perempuan tu dah dekat ha. mata meliar lah tu. saya ingat, kita kena jaga pandangan. tu je. simple.

yang palinggggg ASAS, ialah baca DOA taw. jangan lupa baca doa naik kenderaan. semoga apa yang kita buat, setiap benda itu akan dapat nilaian pahala dari Allah SWT. Aminn.

anizhdh

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment