Hi Tea

by 07:46 0 comments
Assalamualaikum.

Program 'OPTIMISTIC PURSUIT OF PROFESIONALISM' dah habis semalam! walaupun kekalutan dan banyak cacat celanya, saya tahu kawan-kawan saya dah buat yang terbaik to get this done. <3

Masih teringat kata-kata mantan presiden Optimist, dia kata, "apa yang kita nak buat ni takkan jadi 100%, tapi kita akan rancang sehabis baik to get there. Semua orang kena tahu peranan n jobskop masing2. dan apa yang penting,

adalah pengalaman. itulah yang paling berharga"

simple and nice. kita hanya merancang, tapi Allah yang menentukan.

banyak juga benda-benda yang berlaku di luar kawalan kami. dan ada yang mengecewakan diri sendiri. tak perlulah disebut di sini, hanya mampu berkelana di dalam jiwa. rasa tak sedap sampai sudahhh. :(

"Sorokkan kebaikanmu seperti mana kamu menyorokkan keburukkanmu"

Kawan post kat fb. maksud yang mendalam. apa makna kalau orang puji kita buat kerja tu bagus ke apa, then kita suka? bahayaaaaaaaaa tau tak?

kalau orang tak puji? kita rasa sia-sia. kita nak pujian orang je. padahal pandangan Allah pada kita lebih utama. kita takut kita jadi riak. kita taknak jadi pandang hebat pada diri sendiri. huhu mintak jauh..
dan kita taknak kita lihat usaha orang kecil, sedangkan kita taktahu apa lagi kerja dia di belakang kita. mana tahu dia penyumbang kelancaran program kita.

Organisasi program pun bertahniah-tahniah la saya ucapkan. Seorang ketua kena sabar, bukan pemarah bukan garang tapi tegas. dan tegas pada waktunya. bukan kerja nak marah je anak buah. kerja ketua mengarah. dan itu sangat penting untuk pastikan semua kerja siap pada masa.  anak buah kena dengar cakap ketua. dan anak buah bukan takat dengar je. pemimpin ni kita boleh tegur. tapi dengan cara yang berhikmah la.

banyakkan mudahkan dan tolong orang. jangan pilih bulu lah. kawan je nak tolong. orang lain yang tak berapa nak rapat, kita taknak tolong. biasa kalau program, protokol adalah yang saya tak suka. sebab protokol sebabkan kita dah mengelaskan orang kepada pangkat. contoh datuk, tan sri ke apa, kita mesti kena layannnnn habis molek. tapi kalau orang biasa, mesti layan pun tak layan gitu. sedih camni.

program kita, kita nak buat bawak jadi amalan ibadah jugak. apalah guna kalau kita sibuk sampai seminggu, sampai takcukup tidur, sampai terkejar-kejar, tapi kita tak rasa pun nak buat benda tu jadi ibadah kita. sedangkan kita, tujuan penciptaaan kita ke dunia, kita dah semat dalam hati. kita nak setiap amalan, perbuatan kita Allah pandang sebagai ibadah. 

jadi macam mana nak jadikan benda tu ibadah?
pertama, kena niat. niat yang baik-baik.
kedua, mesti lah tak mengabaikan amalan2 wajib kita yang lain. contoh solat. kalau benda ni telah sebabkan kita selaluuuuu lewat hujung waktu, ada lah masalahnya tu.
ketiga, mestilah benda/program yang kita nak buat tu tak langgar syariat. ikut undang-undang Islam. 
dan banyak lagi :)





tadi dah buat post mortem. harap semua orang tak terasa. harap semua orang boleh berlapang dada. saya harap semua baik-baik sajaaaaaaaa ^_^


hari ni dah 3 rejab. :)
hari ini adalah untuk hari akhirat.
hari ini mesti lebih baik dari semalam.




anizhdh

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment